Oma Tarina

Personal Trainer ja ravintovalmentaja

Olen Tiina Ekman pitkän uran leikkaussalissa tehnyt sairaanhoitaja. Olen toiminut leikkaussalihoitajana vuodesta 2000. Urani aikana olen kiertänyt erilaisissa työpaikoissa niin yksityisissä kuin julkisissakin sairaaloissa. Pitkään samaa työtä tehtyäni halusin muunlaisia haasteita työhöni.

Kävin Avoimessa Yliopistossa opintoja ja kuvittelin hankkivani jonkin maisteritutkinnon. Halusin kuitenkin työn, jossa voisin yhdistää auttamisen haluni ja liikkumisen. Samalla haluaisin hyödyntää myös sairaanhoitajan kokemukseni.

Mietin mikä minua oikeasti kiinnostaisi. Jossain vaiheessa oivalsin, sen liittyvän liikuntaan ja terveellisiin elämäntapoihin. Sen vuoksi opiskelin Personal Traineriksi ja Ravintovalmentajaksi. Kävin molemmat koulutukset Trainer4youlla.

Minulla on aina ollut luontainen halu auttaa muita. Tässäkin työssä se on vain hyvä asia. Valmennuksissani saan hyödynnettyä myös muuten vanhaa ammattiani. Se syventää ymmärrystäni asiakkaiden ongelmia kohtaan ja auttaa tiedostamaan paremmin oman osaamiseni rajat. Tiedän siis, koska sinun on syytä hakea apua esimerkiksi lääkäriltä, ravitsemusterapeutilta tai fysioterapeutilta.

Tässä työssä saan opetella asioita, jotka minua oikeasti kiinnostavat. Positiivista on myös se, että minun ei tarvitse tehdä istumatyötä. Olen nimittäin huomannut, että se ei sovi vartalolleni. Paikallaan oleminen ei ole minulle luontaista ja ajattelen, että liike on lääke. Liike toimii ainakin minulla lääkkeenä moneen vaivaan ja olen ihan hukassa, jos en pysty liikkumaan.

Et varmastikaan ole tietoinen kaikista terveyteesi vaikuttavista valinnoista. Useat terveyteesi vaikuttavat valinnat ovat tiedostamattomia tapoja, joita vain olet tottunut toistamaan päivästä toiseen. Valmennuksessa käymme näitä tottumuksia läpi ja mietimme uusien tapojen opettelua. Minä itse olen ainakin löytänyt paljon tuollaisia tapoja, joista olen tietoisesti halunnut päästä pois.

Jalkani leikattiin lokakuussa 2017. Sairaslomalla minulla oli aikaa miettiä asioita ja suunnitella omaa liiketoimintaa. Tein päätöksen ryhtyä yrittäjäksi. Yrittäjyys on aina tuntunut pelottavalta, mutta tämän työn tekemiseen se tuntui kuitenkin ainoalta järkevältä vaihtoehdolta.

Suurin intohimoni tässä työssäni on kestävyysurheilu ja ravintoasiat. Olen kiinnostunut painon hallinnasta ja terveellisestä syömisestä. Yleensäkin terveelliset elämäntavat kiinnostavat ja innostavat minua. Olenhan nähnyt työssäni paljon huonosti voivia ihmisiä.

Olen huomannut, kuinka iso vaikutus esimerkiksi ruoalla on hyvinvointiin ja jaksamiseen. Ajattelen, että olemme jokainen tällä hetkellä omien valintojemme summa. Toki geeniperimälläkin on osansa, mutta sen taakse emme kuitenkaan voi piiloutua. Jokainen meistä tekee kymmeniä ruokaan ja liikkumiseen liittyviä valintoja päivittäin.

Nuo valinnat luovat sen mitä olemme. Sen vuoksi haluan valmentaa erityisesti elämäntapamuuttujia. Haluankin opettaa myös sinua tekemään parempia valintoja arjessasi. Et varmasti ole kaikkia asioita itse huomannutkaan. Myöskin minä olen löytänyt paljon uusia asioita itsestäni.

Omien harrastusten myötä olen kiinnostunut valmentamaan myös kestävyysliikkujia, etenkin juoksusta kiinnostuneita kuntoilijoita. En koe itseäni pelkäksi kuntosali Pt:ksi, vaikka sekin on tärkeä osa monipuolista harjoittelua. Näen kuitenkin, että lihaskuntoa voi ylläpitää myös muun tyyppisellä harjoittelulla.

Koulutus
– Sairaanhoitaja
– Kansanterveystieteen perusteet
– Hallintotieteen perusteet
– Puheviestinnän perusteet ja esiintyminen
– Personal Trainer, Trainer4you
– Ravintovalmentaja, Trainer4you

Kerron sinulle nettisivuillani blogien muodossa haasteitani ruokavalion suhteen. Alla on lista vaivoistani, joista löytyy kirjoituksia teksteistäni. Urheiluun liettyvistä vaivoista löytyy noista eri lajien teksteistä tarkemmin.

– Paljon vatsakipuja
– Herkkävatsainen
– Urheiluun liittyen vatsavaivoja
– Keliakia

Suhteestani liikuntaan

Olen aina liikkunut jonkin verran, mutta välillä hyvinkin kausiluonteisesti. Olen pelannut jalkapallo, salibandyä ja jonkin verran lentopalloa ym. pallopelejä. Olen kävellyt paljon ja käynyt erilaisissa jumpissa. Tampereella asuessani olen ollut varmaan jokaisen kuntokeskuksen asiakkaana jonkin aikaa. Raskausaikoina ainut liikunta, johon olen raskauden puolivälin jälkeen kyennyt, on ollut uinti, vesijuoksu ja kuntosalilla käynti

Juoksemisesta opin nauttimaan lasten ollessa pieniä, vaikken siitä ikinä ollutkaan erityisesti pitänyt. Jossain kohti juoksemisesta kuitenkin tuli minulle nautinto ja mahdollisuus saada tuulettua arjen haasteista.

Omia suosikki lajejani
– Juoksu
– Uinti
– Vesijuoksu
– Triathlon
– Pilates
– Jalkapallo
– Beach volley
– Kuntosaliharjoittelu
– Pilates
– Erilaiset ryhmäliikuntatunnit
– Laskettelu ja lumilautailu

Blogeista löydät tekstejä erilaisista kuntoilutapahtumista ja eri lajien alkutaipaleista elämäni varrelta.

Kuntoilullisia saavutuksia
– Neljä maratonia ja useita puolikkaita
– Kolme Pirkan pyöräilyä
– Kaksi Puolimatkan Triathlonia

Vammautumisia

Olen hyvin vähän treenimääriin nähden kärsinyt vammautumisista. Viime vuosina treenimäärät ovat olleet lähemmäs kymmentä tuntia viikossa. Vuonna 2016 treenasin yli 500 tuntia ilman suurempia vammoja. Luulen, että lihakuntoharjoittelulla ja treenimäärien asteittaisella nostolla on suuri merkitys tässä asiassa. Olen kuitenkin tätä kirjoittaessani yli 40 vuotta vanha.

Ihan ilman ongelmia en kuitenkaan ole pärjännyt. Minulla on synnynnäinen lättäjalka ja jossain vaiheessa vasemman jalan asento on kääntynyt sisäkiertoon. Jalan sisäsyrjän jänne oli osittain irtopalan varassa ja se varmaan oli suurin syy tuolle virheasennolle.

Jalkani jouduttiin leikkaamaan ja siitä oli pitkä toipuminen, joka on edelleen käynnissä. Minulla on siis kokemusta jalattomana treenaamisesta ja siitä miltä tuntuu, kun treenit loppuvat yhtäkkiä ja vaihtuvat muihin lajeihin. Täältä noustaan vielä, vaikka ensin täytyykin opetella kävelemään.

Eli tie tulee varmasti olemaan pitkä. Olen kuitenkin valinnut tässä asiassa sinnikkyyden ja aion vielä palata kestävyyskuntoilun pariin. Treenimotivaationi on tämän kokemuksen jälkeen taas entistäkin parempi ja tavoitteita tullaan varmasti asettamaan jatkossakin. Salainen haaveeni on kuulla jonakin päivänä maaliviivan ylittämisen jälkeen: ”Tiina you are The Ironman”.

YHTEISTYÖKUMPPANIT